Het effect van de werkomgeving op de cultuur van Coolblue

 

Welk effect heeft de werkomgeving op de cultuur van Coolblue? Deze vraag stond centraal tijdens het bezoek aan het hoofdkantoor van Coolblue met de Young Facility Innovators, een platform van VFM facility experts. 

Alles voor een glimlach

De slogan van Coolblue 'Alles voor een glimlach' zegt genoeg en is voelbaar in de wijze waarop Coolblue met haar klanten in contact gaat. Zowel online als bij de levering van de bestelling doet Coolblue er alles aan om die glimlach op jouw gezicht te toveren. Ontvang je een bestelling van Coolblue? Dan zou er zomaar een handgeschreven kaartje in jouw blauwe doos kunnen zitten. Ook als bezoeker op het hoofdkantoor zou er zomaar een glimlach op je gezicht kunnen verschijnen bij een van de teksten op de wand zoals: 'Magazijn, jij ook hoor' en 'Water, eau zo lekker'. 

Hoe het begon 

Wat begon als een idee van drie jonge ondernemers op een bierviltje in Café De Dijk is uitgegroeid tot een pionier in e-commerce. De tafel waaraan zij toen zaten, staat tegenwoordig in de vergaderkamer Grand Cafe De Dijk in het hoofdkantoor. Naast het nostalgische effect schuilt in deze tafel een boodschap aan alle medwerkers: 

  • Heb je een goed idee? Koester dat moment, want je ziet waar het toe kan leiden.
  • Ook wij (Coolblue) zijn klein en simpel begonnen. 
  • We (Coolblue) zijn eigenlijk niet veranderd. We doen nog steeds alles voor de glimlach van de klant en willen goed werk leveren met de nodige humor.
  • Je herkomst en waar je begonnen bent, dat telt en is belangrijk.​

Maar waarom is dit zo belangrijk voor Coolblue?

Gestart als drie vrienden, is het voor hen in ieder geval belangrijk zo met elkaar om te gaan in de organisatie. Ook toen de eerste nieuwe mensen aangenomen moesten worden, zou deze cultuurwaarde moeten gelden. Alle medewerkers van Coolblue zijn stuk voor stuk mensen met een glimlach. Nog altijd, nu er ruim 700 mensen werken, lijkt dit het geval als je op het hoofdkantoor rondloopt. Op de deur van Pieter Zwart staat ‘eindbaas'. Hij is veelgevraagd spreker over het succes van Coolblue in keynotes, interviews en op seminars. Meer weten over de kracht van de waarden en cultuur van Coolblue? 

 

Wat kan de facility innovator hiervan leren?

Een kantoor en de bijbehorende services kunnen een lege huls zijn wanneer deze niet doordacht ontwikkeld en onderhouden worden. De andere kant van het spectrum is dat het veel meerwaarde kan bieden, wanneer je de facilities organiseert vanuit het leveren van die absolute meerwaarde aan cultuur, technology en space. Coolblue laat dit met verschillende leuke en interessante invullingen zien. Zo is sinds jaar en dag de cateraar bij Coolblue een lokale Rotterdamse sandwich specialist, New Fork. Inmiddels is dit bedrijf ook meegegroeid naar de vestigingen buiten Rotterdam. 

Wel eens van pakketpret gehoord? Wanneer je een doos van Coolblue ontvangt, dagen zij je uit hier een creatief iets mee te maken of te vouwen. Je kan het zo gek niet bedenken of het staat op kantoor. Zo stond er een complete DJ set met mengpaneel en twee platsenspelers, gemaakt van de Coolblue dozen. Als facility management is het belangrijk dat je begrijpt dat dit belangrijker is dan een clean desk policy of een lege vloer, zodat de schoonmaak optimaal kan werken. Dit betekent ook iets in de selectie van je samenwerkingspartners. Er wordt veel gexperimenteerd en aangerommeld, dat is belangrijk voor de core-business en dus faciliteert men dit zo goed mogelijk.

De werkplek is een ander voorbeeld. De basis is redelijk uniform, maar verder is op maat van de medewerker veel mogelijk. Of je nu een beeldscherm verhoger, een aparte muis of een luchtbevochtiger wilt plaatsen: be our guest. Als jij daardoor lekkerder aan het werk kan en het past bij gewoon doen en de andere merkvizier onderdelen van Coolblue, zijn we allemaal blij. 

Wil je meer lezen over de invloed van culture op het succes van organisaties? Lees hoe Ben & Jerry's constante ontwikkeling vanuit de cultuur beïnvloed. 

Meer weten?

Alex de Groot

Alex de Groot
Bel of app mij 06 13146415
of mail naar alex@brightlighters.nl

Innovatie in je mailbox

Bedankt voor uw aanmelding!